Oficjalna strona 1 Liceum Ogólnokształcącego w Łańcucie

Współpraca międzynarodowa

Napisano: 10 Wrzesień, 2014 - 22:07 przez Administrator

NA PEWNO ZACHOWAMY PAMIĘĆ

Podczas tegorocznej polsko - niemieckiej wymiany szkolnej pomiędzy I LO w Łańcucie i Gesamtschule Reichshof w Eckenhagen realizowaliśmy projekt „Zachować pamięć”. Razem z grupą niemieckich uczniów i nauczycieli, oprócz dwudniowego pobytu w Oświęcimiu, wędrowaliśmy też po Bieszczadach, spędziliśmy dwa dni w Krakowie, zwiedzaliśmy Rzeszów i nasz piękny Zamek w Łańcucie.
Projekt powstał z inicjatywy i przy dużym wsparciu finansowym Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz Fundacji Bethe w 70. rocznicę zakończenia II wojny światowej i wyzwolenia nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Jesteśmy jedną z 33 szkół w Polsce, które wzięły udział w tym przedsięwzięciu. Polegało to na tym, że zwiedzając Muzeum Auschwitz wzięliśmy też udział w warsztatach w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.
Auschwitz było zbyt bolesnym doświadczeniem dla ludzkości, żeby można je było puścić w niepamięć. Przez wspólne poznawanie historii, nawet tej trudnej, możliwe jest pokonanie uprzedzeń. Warsztaty pomogły nam lepiej i mądrzej zwiedzić obóz zagłady. Przewodnicy oprowadzali nas w dwóch grupach językowych. Potem wspólnie rozmawialiśmy o naszych przeżyciach. Grupa niemiecka czuła pewien rodzaj odpowiedzialności. Ale nikt z nas nie musi i nie może mieć poczucia winy za przeszłość. Jesteśmy pokoleniem, które otwiera czyste karty naszej historii. Odpowiedzialni jesteśmy za teraźniejszość i przyszłość. Za to, by nie było wokół nas nietolerancji, rasizmu, przemocy. Żyjemy w pokoju i doceńmy to, bo dla wielu ludzi pozostaje to w sferze marzeń.

Oto fragmenty listu, który dostaliśmy z naszej niemieckiej szkoły partnerskiej Gesamtschule Reichshof w Eckenhagen:
Chętnie myślimy o tym tygodniu spędzonym z Wami, o naszych wycieczkach i wspólnych wieczorach. W pamięci mamy wciąż obrazy Krakowa, jednego z najpiękniejszych miast Europy, z jego wspaniałym Rynkiem i interesującymi uliczkami. Biegunem przeciwnym do Krakowa były Bieszczady – ich rozległość i spokój. Opowiadaliśmy bardzo dużo naszym rodzinom i przyjaciołom zarówno o tych miejscach, jak i o Was i Waszej gościnności.
W szczególności jednak pozostała nam w pamięci wizyta w Muzeum Auschwitz. Już w 9 –tej klasie zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny w Buchenwaldzie i uczyliśmy się dużo na lekcjach o tej ciemnej części historii Niemiec. Widzieliśmy wiele zdjęć i filmów na ten temat. I być może właśnie dlatego czuliśmy to pewne napięcie, a nawet może strach przed zobaczeniem na własne oczy okrucieństwa tego miejsca. Czuliśmy jednocześnie ciekawość, jak i obawę. Kiedy wspólnie z Wami byliśmy w drodze do Oświęcimia, doszły kolejne uczucia – mianowicie wstyd, ponieważ pochodzimy z kraju sprawców. I obawa przed tym, co myślicie o nas i o tej wspólnej historii naszych krajów. Dopiero co się poznaliśmy, nasze znajomości trwały dopiero kilka dni, a tu teraz taka próba. Czy wizyta w Auschwitz zepsuje tą miłą atmosferę w naszej grupie? Jak wpłynie ona na kolejne dni wymiany?
Dziś znamy już odpowiedzi na te wszystkie pytania. Uważamy i czujemy, że ta wspólna droga przez nasze warsztaty i zwiedzanie obozów Auschwitz-Birkenau zbliżyła nas jeszcze bardziej do siebie. Że te intensywne godziny pogłębiły nasze relacje i nadały im specjalnego znaczenia. Dzisiaj cieszymy się z tego, że te dwa dni w Oświęcimiu spędziliśmy wspólnie i że na końcu tej wizyty, po zajęciach, które ze względu na tłumaczenia odbywały się rozdzielnie, mieliśmy tę możliwość porozmawiania wspólnie o naszych przeżyciach i opisania naszych myśli i odczuć. Dziękujemy Wam za Wasze słowa, które bardzo dużo dla nas znaczą i jeszcze długo pozostaną w naszej pamięci.
Drugiego dnia warsztaty były poświęcone biografiom więźniów. Z masy ofiar wyłoniły się jednostki. Więźniowie oprócz bólu, cierpienia i łez rozpaczy, mieli swoje uczucia, wartości, kochali, śmiali się, po prostu żyli. Co działo się z ich wiarą, nadzieją, miłością i potrzebą wolności, kiedy znajdowali w sytuacjach ekstremalnych? Czy świat wartości nas, ludzi młodych, zmienia się, kiedy przychodzą chwile trudne, niejednoznaczne?
Z historią obozu i Muzeum Auschwitz bardzo ściśle związana jest postać naszego absolwenta Tadeusza Szymańskiego – więźnia obozu i późniejszego kustosza muzeum. Kiedy w Oświęcimiu rozmawialiśmy z kimkolwiek na jego temat, zawsze jego osoba budziła wielką sympatię. Wszyscy wspominają go ciepło, serdecznie, z wielką życzliwością i szacunkiem. W styczniu przyszłego roku planujemy specjalną uroczystość poświeconą jego pamięci. Chcemy poświęcić mu należną uwagę, uczniowie powinni wiedzieć kogo mamy w gronie absolwentów.
Przed nami czerwcowy wyjazd d o Niemiec. Tam będziemy kontynuować rozpoczęte w Polsce prace. Oprócz dobrej zabawy i wielkiej przyjemności spędzonego razem czasu bierzemy udział w czymś ważnym. Polsko – niemiecka historia jest trudna. Dzięki temu co robimy, kolejna grupa młodych Polaków i Niemców przełamuje stereotypy, dla nich polsko – niemieckie relacje to teraz tylko dobra teraźniejszość i przyszłość, bez krążących nad nami cieni przeszłości. Historię trzeba znać i umieć o niej rozmawiać. Nasi uczniowie dali tego dowód podczas warsztatów i w trakcie zwiedzania muzeum.

Coś się kończy, a coś zaczyna...

Jak się macie na wakacjach? Zaczynają się kończyć powoli… :( Ale za to zbliża się kolejna wymiana :)

W programie tym razem m.in.:
dwudniowy pobyt w Krakowie, jednodniowa wycieczka w Bieszczady, zwiedzanie Muzeum Auschwitz razem z warsztatami, dużo atrakcji w Łańcucie i w Rzeszowie. Wszystko to za jedyne 250 zł, bo mamy tym razem jeszcze większe dofinansowanie do projektu przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Zapraszamy, są jeszcze wolne miejsca.

A w Galerii trochę wspomnień z czerwcowej wyprawy grupy polskiej do Niemiec.

WAKACJE TUŻ, TUŻ, A MY JESZCZE LECIMY W PODRÓŻ DO NIEMIEC
ZBIERAMY GRUPĘ CHĘTNYCH DO UDZIAŁU W WYMIANIE W ROKU SZKOLNYM 2015/2016

Jak zwykle o tej porze roku grupa naszych uczniów wyjeżdża na tydzień do Niemiec. Jest to zakończenie kolejnej edycji polsko – niemieckiej wymiany szkolnej. Już od 15 lat, przy wsparciu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, młodzież I LO w Łańcucie i Gesamtschule Reichshof raz do roku spotyka się w Polsce i raz w Niemczech.

We wrześniu 2014 r. gościliśmy grupę z Eckenhagen. Niemcy spędzili z nami niezapomniane 8 dni, zwiedzali okolice, uczyli się języka polskiego. Byliśmy na dwudniowej wycieczce w Krakowie, odwiedzaliśmy miejsca pamięci. Świętowaliśmy też razem sukces polskich siatkarzy w Mistrzostwach Świata.

18 VI lecimy do Dortmundu, aby w okolicach Kolonii spędzić pełen atrakcji tydzień. Będziemy zwiedzać, uczyć się i bawić. Stworzymy, jak zwykle, jakiś ciekawy projekt, weźmiemy udział w szkolnym programie „Inne kraje – inne zwyczaje”. Dodatkową atrakcją będzie jednodniowa wycieczka do Amsterdamu.

We wrześniu, zaraz po wakacjach, następna grupa uczniów I LO będzie mieć okazję do przeżycia wielkiej przygody. Udział w wymianie to otwarcie się na inne kultury, innych ludzi, to zwiedzanie świata i nabieranie doświadczeń. To także doskonały sposób na rozwijanie znajomości języków obcych. Z Niemcami porozumiewamy się też po angielsku, dzięki temu wszyscy uczniowie mogą wziąć w tym udział.

Osoby zainteresowane wymianą polsko – niemiecką prosimy o kontakt z prof. Urszulą Mach lub prof. Aldoną Stolarską-Ferenc.

Wymianę I Liceum Ogólnokształcacego w Łańcucie i Gesamtschule Reichshof w Eckenhagen
wspiera Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży

Jeszcze kilka słów o tych, którzy nas wspierają.

Z PNWM współpracujemy od lat. Jest to organizacja międzynarodowa założona w 1991 r. przez rządy obu państw. Dofinansowuje i merytorycznie wspiera spotkania młodych Polaków i Niemców, by mogli się wzajemnie poznać, zrozumieć i dobrze współpracować. Każdego roku dotuje ponad 3000 spotkań, w których uczestniczy ok. 100 tysięcy młodzieży. Od początku jej powstania zrealizowano ponad 65 tysięcy projektów, w tym ok. 30 projektów naszej szkoły. Oprócz tego PNWM organizuje konferencje, seminaria, szkolenia. Dofinansowuje też kursy językowe i wydaje wiele książek i materiałów wykorzystywanych w wymianach szkolnych.
Z Fundacją Bethe zetknęliśmy się w tym roku pierwszy raz. Założyli ją w Niemczech w 1996 r. małżonkowie Roswitha i Erich Bethe. Postanowili wtedy część swojego majątku przeznaczyć na cele charytatywne i działalność społeczną. Podstawowym celem tej fundacji jest budowa domów opieki dla nieuleczalnie chorych dzieci i młodzieży. Oprócz tego wspiera ona międzynarodowe spotkania w miejscach pamięci. Od początku powstania sponsorowała na całym świecie ponad 700 projektów przyczyniających się do rozwoju humanitaryzmu i tolerancji.

( Kategorie: )

PROMAR

PNWM

Użytkownicy online

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 17 gości.