Oficjalna strona 1 Liceum Ogólnokształcącego w Łańcucie

SPRAWOZDANIE Z DNIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Napisano: 9 Kwiecień, 2015 - 20:10 przez Administrator

Na dzień Przedsiębiorczości w naszej szkole wybrałam praktyki na stanowisku nauczyciela. Udałam się do Gimnazjum w Markowej, gdzie uczyłam się przez trzy lata. Moim opiekunem była Pani Wanda Rybicka, nauczycielka matematyki, która mnie uczyła.
W dniu 25.03.2015r. na godzinę 8, udałam się na praktyki. Zostałam przyjęta w miłej atmosferze zarówno przez uczniów, jak i nauczyciela. Tematem lekcji były zadania uzupełniające z zakresu geometrii. Usiadłam w ostatniej ławce i przyglądałam się nauczycielce jak prowadzi lekcje. Wtedy bardziej skupiłam się na pracy nauczyciela. Do tej pory nigdy nie zwracałam uwagi na jego pracę. Codziennie mam z tym styczność, uczestniczę w lekcjach jako uczeń. Dopiero na tej lekcji obserwowałam, jak pracuje nauczyciel. Nie występowałam w roli ucznia, tylko jako obserwatora. Zauważyłam jakiego wysiłku i zaangażowania wymaga ta praca.
Podczas lekcji mój opiekun tłumaczył mi na czym polega jego praca. Opowiadał również, w jaki sposób prowadzi lekcje. Na początku każdej lekcji w jakiej uczestniczyłam, pierwsze co robi nauczyciel to sprawdzenie obecności. Jest to konieczne i jego zawód tego wymaga, ponieważ podczas lekcji z klasą ponosi odpowiedzialność za każdego ucznia. Następnie nauczycielka podchodzi do każdego z uczniów i sprawdza prace zadaną do domu. Każdemu z nich poświęca chwilkę, aby móc zobaczyć jakie błędy popełnił każdy z nich. Trafiłam na taki dzień, w którym była niska frekwencja uczniów. Pani była tym trochę zaniepokojona. Z powodu nieobecności większości uczniów, nauczycielka postanowiła zrobić uzupełniające zadania z poprzedniego działu. Wytłumaczyła, że nie może zrobić nowego tematu ponieważ, skutki tego byłoby widać na kolejnych lekcjach. Większość uczniów, tych nieobecnych, nie potrafiłaby nadrobić zaległego tematu. Z tego też powodu, postanowiła przerobić jeszcze raz zadania z którymi uczniowie mają trudności. Paradoksalne dla mnie wydało się, że najwięcej problemów uczniowie mają nie z trudnymi obliczeniami, lecz z konstruowaniem rysunków pomocniczych. Nauczycielka wytłumaczyła, że często uczniowie tracą na sprawdzianie punkty właśnie za źle skonstruowany rysunek, który koniecznie jest im potrzebny do obliczeń. Zauważyłam, że całkiem dobrze przyswajają wzory, teorię oraz obliczenia konieczne do rozwiązania zadania, lecz jak już wspominałam, bez odpowiedniego rysunku, nie potrafią rozwiązać poprawnie zadania. Nauczycielka do każdego zadania wywoływała innego ucznia do tablicy. Każdy z nich miał szansę się wykazać, jak również czegoś się nauczyć. Nauczycielka potrafiła zauważyć, z czym ma trudności każdy z osobna. Starała się uzupełniać u nich te braki. Jednak tylko w niewielkiej części zależy to od niej, czy uczeń przyswoi tę wiedzę. Każdy z uczniów musi chcieć przyswajać wiedzę, którą przekazuje mu nauczyciel. Moja opiekunka również zauważała braki zeszytów, czy podręczników. Uważa to za brak zaangażowania i przygotowania ucznia do lekcji. Na końcu lekcji, mimo sprzeciwu klasy nauczycielka zadawała zadania domowe. Aby zmotywować uczniów do odrobienia zadania, Pani zapowiedziała kartkówkę z tego na następnej lekcji.
Bardzo podobał mi się dzień spędzony w szkole. Pozwoliło mi to uzyskać odpowiedzi na temat specyfiki tego zawodu, wymaganych kwalifikacji i predyspozycji do wykonywania zawodu na stanowisku nauczyciela. Umożliwiło mi również, poznanie relacji niezbędnych dla dobrego funkcjonowania w szkole.
Po dniu spędzonym w szkole jeszcze chwilkę chciałam porozmawiać z moją opiekunką. Pomogła wypełnić mi kartę którą otrzymałam do wypełnienia. Opowiedziała mi o swoim wykształceniu, studiach i przebytych kursach niezbędnych do pracy na stanowisku nauczyciela. Dowiedziałam się również, jakie umiejętności są potrzebne w tym zawodzie. Pani była dla mnie bardzo miła, zainteresowała się również szkołą do której obecnie uczęszczam. Szczególnie była zainteresowana moimi postępami w matematyce.
Po Dniu Przedsiębiorczości, wywnioskowałam, że praca na stanowisku nauczyciela, nie jest tak łatwa, jak wydaje się każdemu uczniowi. Przede wszystkim potrzeba dużo cierpliwości i wytrwałości w tym zawodzie. Trzeba wykazywać się również umiejętnością przekazania swojej wiedzy uczniom. Bez tego ta praca nie przynosiłaby żadnych efektów.
Dorota Dąbek
klasa ID

Zobacz koniecznie














I LO Biuletyn Informacji Publicznej

Gesamtschule Reichshof


Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza
Banner Lion Film - Się nie boi

TV ŁAŃCUT

PROMAR

PNWM

Użytkownicy online

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 3 gości.

Subskrybuj

Subskrybuj zawartość