Oficjalna strona 1 Liceum Ogólnokształcącego w Łańcucie

Opowiedzieć niewyobrażalne

Napisano: 6 Październik, 2018 - 20:03 przez Administrator

Na obcej, twardej ziemi zostawiamy ślady
Płytsze od bezpamięci,
Byłyśmy tu i nic więcej
(G.Chrostowska)

Z przyjemnością informujemy o sukcesie humanistycznym Weroniki Wierzbińskiej z klasy 3b. Została ona laureatką VII Ogólnopolskiego Konkursu Literacko-Historycznego pt. Polskie więźniarki w Ravensbrück. Te zmagania odbywają się pod patronatem dr Wandy Półtawskiej, niestrudzonej w swej pedagogicznej pasji wychowywania młodego pokolenia do wartości wybitnej lekarki, przyjaciółki Ojca św., autorki literatury wspomnieniowej dotyczącej jej uwięzienia w obozie koncentracyjnym w Ravensbrück ( m.in. książki I boję się snów). 14 października br. w Krakowie, w bazylice oo. franciszkanów, auli im. Bł. Jakuba Strzemię i refektarzu konwiktu odbyły się podniosłe uroczystości wieńczące kolejną edycję konkursu: msza św. w intencji zmarłych i żyjących więźniarek oraz wręczenie nagród laureatom i ich opiekunom, spotkanie z dr Półtawską i organizatorami konkursu. Fanfary i brawa towarzyszyły Weronice i prof. W.Kluz- Chłandzie, gdy odbierały dyplomy i główną nagrodę – wyjazd edukacyjny do Drezna, Ravensbrück, Poczdamu i Berlina. Oto wspomnienia Weroniki z tego poruszającego wydarzenia:

Późnym wieczorem, dnia 20 września 2018 roku, zwycięzcy Ogólnopolskiego Konkursu „Polskie więźniarki w Ravensbruck” wraz z opiekunami, nauczycielami i uczniami szkoły organizującej konkurs wyruszyli w drogę do Niemiec. Pierwszym punktem wyjazdu – nagrody było piękne miasto Drezno, którego ulicami odbyliśmy blisko dwugodzinny spacer. Mogliśmy zobaczyć piękne katedry – protestancką i katolicką a także Pałac Zwinger i operę Sempera. Następnie udaliśmy się do Ravensbruck. Jak później dowiedzieliśmy się, domki w których przebywaliśmy, dawniej były zamieszkiwane przez kobiety przygotowujące się do bycia esesmankami i nadzorczynie obozu. Po posiłku rozpoczęło się zwiedzanie muzeum upamiętniającego historię więźniarek. Czas upłynął na zadumie i refleksji. Szczególnym wydarzeniem była modlitwa za więźniarki pod tablicą upamiętniającą ich ofiarę oraz widok krematorium.
Na drugi dzień, po wyjeździe z Ravensbruck, udaliśmy się do Berlina, a tam zachwyciły nas widoki Bramy Brandenburskiej i wieży telewizyjnej – znaków rozpoznawczych stolicy Niemiec. Zobaczyć mogliśmy również niezwykły Pomnik Ofiar Holocaustu, reprezentacyjne ulice miasta czy pozostałości muru berlińskiego. Ostatnim punktem na mapie naszej podróży był Poczdam, gdzie zwiedziliśmy zamek Cecilienhof, w którym w 1945 roku podpisano traktat kończący II wojnę światową.
Wyjazd ten był dla mnie niezwykłą lekcją historii, która na długo pozostanie w pamięci.

Zdjęcia do obejrzenia w galerii.

( Kategorie: )

PROMAR

PNWM

Użytkownicy online

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 28 gości.